מדי שנה, נפגעים עשרות אלפי אנשים בתאונות דרכים. במקרים הקשים יותר אנו נתקלים במהדורות החדשות או בעיתונים. שאר המקרים נעלמים מאיתנו, אלא אם מעורב בהם אדם הקרוב לנו. בכך אנחנו לא שמים לב לעובדה חשובה: בכל תאונת דרכים, ובכל סדר גודל, עולה לדיון הנושא של פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
חברות רבות מציעות ביטוח לנוסעים על הכבישים: מלבד ביטוח החובה הבסיסי, קיימים גם ביטוח צד ג', ביטוח מקיף לרכב ועוד. על מנת להסדיר את פעילותן של כל החברות הללו, הוקמה "אבנר- איגוד חברות ביטוח לנפגעי רכב" (או בקצרה: אבנר חברה לביטוח), אשר פעילותה מקיפה היבטים נרחבים של הנושא.
ימיה הראשונים של החברה
בשנת 1976, הוחלט כי כל נפגע תאונות דרכים יקבל פיצוי במסגרת ביטוח החובה. באותה שנה, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נכנס לתוקף, והבטיח קבלת פיצויים נרחבים לנפגעי תאונות הדרכים – בלי קשר למידת האחריות בתאונה.
מטרתה הראשונית של אבנר הייתה הקמה של מאגר חוקתי וארגוני שנועד להקטין את הסיכון של חברות ביטוח רכב. למעשה, המדובר הוא בתאגיד של כלל החברות העוסקות בביטוח החובה, עם מעורבות מלאה של החברה בתהליכי הביטוח.
בשנת 2003 הפסיק תאגיד אבנר לקבל לקוחות חדשים, ובאפריל 2011 הופסקה באופן סופי פעילותו בתחום הביטוח בישראל והחברה נסגרה.
מהו מאגר הסיכונים של אבנר?
החל משנת 1976, היה תאגיד אבנר בבעלות של כל חברות הביטוח, וניהל את ענף ביטוח החובה בארץ באופן מוחלט. אולם, עם השנים ירדה המעורבות שלו ביחס לכלל ביטוחי החובה: בהדרגה, ירד המספר מ-70% ל-50%, ואח"כ לאחוז קטן אף יותר.
לפני שנדבר על ההשלכות של הירידה זו, נסביר את היותה של אבנר מאגר סיכונים. בכל מקרה ביטוח, ישנה אי ודאות לנזק אשר עלול להיגרם, אם בכלל. חלוקת הסמכויות שבין חברות ביטוח החובה לבין אבנר בנוגע ללקיחת הסיכון היא שאפשרה את פעילותן.
כך, לדוגמא, למשך למעלה משני עשורים יותר משני שליש מהסיכונים במקרי הביטוח היו מוטלים על אבנר, והשאר (כ-30%) על החברה האמורה.
שנות ה-2000: פגיעה בפעילות
הבעיה הגדולה התגלתה בשנות ה-90, שעה שמנהלי חברות הביטוח הביטו בחשבון הבנק, וראו גרעונות אשר הולכים ומצטברים. פועל יוצא של עובדה זו הייתה עלייה דרסטית במחירי הביטוח, עלייה אשר הופסקה כאשר האחראים על הביטוח הבחינו בעודפים אשר קיימים בשוק.
רפורמת הרכב בשנת 2003 הביאה לכך שקופתה של אבנר החלה מתרוקנת במהירות- אם כי זאת נעשה מבלי לפגוע בפיצויי הנפגעים בתאונות הדרכים. באותו זמן, גורמים בענף הביטוח ביקשו להשתחרר מהאיגוד, ויחד עם גילוי ליקויים ניהוליים וחישוב לא נכון של פיצויים, ידעו אנשי החברה כי ימיה בענף ביטוח הרכב ספורים.
בתחילת שנת 2011 הוחלט על סגירת התאגיד, ושחרור כל העובדים שבו. הפסקת העבודה של התאגיד, שהחלה כבר ב-2003 עם הפסקת קבלה של עסקים החדשים והתעסקות בלעדית בטיפול בתביעות קודמות שהצטברו על שולחנות החברה, הלך וצבר תאוצה. עם הזמן, הטיפול בתביעות אלה עבר אל "קרנית- הקרן לפיצוי נפגעי רכב בע"מ".
פעילותה של אבנר כיום
נכון לתקופה הנוכחית, אבנר אינה מטפלת יותר בביטוחי רכב. תחת זאת, היא משמשת גורם מייעץ בנושא פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ביטוחי רכב, חוקים, תקנות וכן הלאה. אנשי החברה מעניקים ייעוץ מלא לקהל הנהגים באשר הם, כאשר אתר האינטרנט של האיגוד מכיל מידע רב בנושא.
תחום עיסוק מרכזי של אבנר כיום הוא מאבק בהונאות ביטוח. זאת, כמובן, על רקע המספר ההולך וגובר של נהגים אשר לא מעוניינים לבזבז את כספי הביטוח שלהם "לריק", ומפברקים תאונת דרכים כדי לקבל את כספי הפיצויים. הגברת המודעות להשלכות האפשריות של צעד כזה, לפי אנשי החברה, היא הצעד העיקרי שיש לעשות בנושא.