איך להתגרש כשיש ילדים קטנים?

ההחלטה להתגרש אינה פשוטה בדרך כלל למרות ההגעה להבנה שאין דרך אחרת. מדובר בתהליך שגם כשהוא קורה בשיתוף פעולה מלא, הוא מביא עמו החלטות קשות, במיוחד עם ילדים קטנים.

הצורה בה יחוו הילדים הקטנים את הליך הגירושין של הוריהם אינה ניתן לחיזוי. אך יש מספר דברים שיכולים לדאוג שזה יקרה בצורה המיטבית ועם שיתוף פעולה מצדם.

 

מתי לספר לילדים על גירושי ההורים?

לאחר ההחלטה להיכנס להליך גירושין, אין צורך להיבהל לצאת בהצהרות מול הילדים. השיחה איתם צריכה להתבצע בצורה שקולה שתאפשר לעבור את תהליך הגירושין תוך הבנה מרבית של הילדים והבטחה שהם לא ייפגעו.

לפני שאתם ניגשים לשוחח עם הילדים, חשוב מאוד להבין עם עצמכם אם אתם באמת רוצים להתרגש. ההבנה שעשיתם כל שביכולתכם לקיום הקשר ושמדובר במעשה שיהיה הכי טוב עבורכם – וככל שכך, זו גם תהיה ההחלטה הכי טובה עבור הילדים.

התזמון האידיאלי הוא כשבועיים פחות או יותר לפני הגירושין הממשיים. הסיבה לתזמון היא שהילדים יהיו מסוגלים לעבד את השינוי הצפוי, להגיב אליו ולשאול שאלות. פרק זמן קצר יותר לא יספק את הצורך הטבעי שלהם.

מן הראוי שההורים יחדיו יקיימו את השיחה עם הילדים – והם בלבד. יש להימנע מצד שלישי שיהיה מעורב בעדכון הילדים. חשוב לפני השיחה לתאם את מהלכה, ואת התוכן שתרצו להעביר לילדים בקשר לעתיד הצפוי הקרוב.

במידה והילדים שלכם מעל גיל 3, ניתן לבצע את השיחה לכולם יחד. אפשרי לאחר מכן להרחיב עם כל ילד בצורה אינטימית ובהתאם לצרכים הרגשיים שלו. אחים נוטים להישען על אחיהם ועל התגובות שלהם, לכן חשוב לבצע את השיחה יחד.

 

משמורת משותפת – מה זה ואיך מבצעים אותה?

אצל אחוז ניכר מהזוגות, הילדים עוברים למשמורת מלאה אצל האם. אך אין מדובר בהכרח וישנה אפשרות נוספת של משמורת משותפת. מדובר בהסדר משפטי שקובע כי להורים שמתגרשים יש זכות שווה להיות הורים לילדיהם כפי שהיה לפני הגירושין.

משמעות המשמרת המשותפת אינה עוסקת רק בזמן שבו הילדים מעבירים עם כל אחד מההורים. מדובר בזכות של כל הורה לקחת חלק מהחלטות חשובות שקשורות באופי גידול הילדים.

אין כללים ותנאים מוגדרים בשביל לקיים את המשמרת המשותפת. בעבר, מסביר עו"ד איתן ליפסקר – בית המשפט היה מקשה יותר על קיום הסכם זה, ובוחן את האפשרות רק כאשר היו יחסים טובים בין ההורים. כיום, הדרישה התרככה ובית המשפט מחליט האם לבצע הסדר זה לפי טובת הילדים.

 

שיתוף פעולה בהליך הגירושין קריטי לתגובת הילדים

הליך גירושין שמתנהל בשיתוף פעולה וברוח טובה מביא עמו יתרונות רבים שיובילו לסיום חיי הנישואין בצורה הטובה ביותר.

  1. חיסכון כספי – מדובר בהליך זול יותר מאשר התנהלות בבית המשפט. ההליך קצר יותר, מספר חודשים בודדים. ומנגד הליך משפטי יכול להיגרר שנים ודורש הוצאת ממון רב.
  2. הפחתת לחצים – גירושין בשיתוף פעולה של הצדדים מתנהלים תוך כבוד לצד השני ומקטינים את הפגיעה הנפשית. בנוסף, טובתם של הילדים עומדת בראש והקשר ההורי נשמר בצורה טובה לאחר הגירושין.

 

ייעוץ משפטי לטובת ייעול חלוקת הרכוש

החלטה לדרישת פירוק השיתוף כאשר ישנם ילדים צריכה להישקל היטב. הוצאת הדירה המשותפת למכירה תפגע הכי הרבה בילדים הקטנים שכל מה שהם צריכים הוא המקום הבטוח שלהם, שמכירתו לא תוסיף לשקט הנפשי שלהם.

הדרך הטובה ביותר להבין מה נכון וכיצד לחלק את הרכוש היא התייעצות עם מומחים משפטיים בתחום. כל מקרה הוא יחיד ומיוחד והשיקולים שלו שונים ממקרים דומים אחרים. לכן שימוש בעו"ד מקצועי שיוכל להציג את כלל הרבדים הוא קריטי בפירוק נכון של החבילה.

לאור האמור, ניתן להבין כי הליך גירושין בו מעורבים ילדים קטנים הוא רגיש מאוד. להורים יש משקל גבוה בצורה שבה הם יקבלו אותו. גם הורים שהקשר האישי ביניהם רע, ראוי שידעו להבליג בנושאים שקשורים לילדיהם כדי שהם יצלחו את התהליך בצורה הטובה ביותר.

תוכן עניינים
שתפו את המאמר:
כאן לשירותכם
אנו זמינים עבורכם לכל שאלה

לשאלות, שירות לקוחות או כל עניין אחר אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר:

מאמרים נוספים:

לפרטים נוספים ויעוץ מקצועי

צרו איתנו קשר כבר היום