ענף הביטוח הימי כולל בתוכו ביטוח סחורות העוברות דרך הים האויר והיבשה, ביטוח כלי שייט, ביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח לכלי השייט עצמו. ביטוח זה מיועד לכל אדם המעביר סחורה או מחזיק ברשותו כלי שייט כלשהו כמו אופנועי-ים, קיאקים, סירות, גלשנים, מפרשיות ועוד.
בשנת 1985 נקבעו כללי הביטוח הימי על ידי האנגלים. ביטוח זה נקרא INSTITUTE YACHAT-CLAUSES ובישראל עדיין מתנהלים לפי חוקי ביטוח אלו. ביטוח ימי מתחלק למספר סוגים שונים שהלקוח רשאי לבחור מבניהם.
ביטוח ימי מסוג A
ביטוח זה מכסה נזק או אובדן של ציוד הנגרם בשל בלייה טבעית, אריזה לא טובה או גרימת נזק בכוונה תחילה לסחורה או לכלי השייט. ביטוח זה תקף בנוסף במקרים בהם הספינה טובעת, מתפוצצת, מתהפכת או נשברת. הביטוח יכול לכסות מקרי מלחמה ושביתות במידה ומבקשים להרחיב אותו. על מנת לקבל את הפיצוי מסוג ביטוח זה יש להוכיח שהנזק היה בלתי צפוי ושהוא נעשה על ידי אדם חיצוני.
ביטוח ימי מסוג B
ביטוח ימי מסוג B הוא ביטוח מצומצם יותר בהיקפו מביטוח מסוג A והוא מתייחס בעיקר למקרים של טביעה, אש, חדירת מי ים ורעידות אדמה. ניתן לבטח דרך סוג ביטוח זה אובדן רכוש וחבילות שנעלמו במהלך הטעינה והפריקה.
ביטוח ימי סוג C
זהו הביטוח המצומצם ביותר והוא רלוונטי בעיקר למקרים בהם יש התפוצצות, שריפה וטביעה. בשל הריבוי בסוגי הביטוחים הימיים חשוב לדעת להבדיל בין סוגי הביטוחים על מנת שניתן יהיה לדעת איזה סוג ביטוח מתאים ביותר ללקוח. ניתן לבקש ביטוח ימי פתוח למשך שנה או לעשות ביטוח ימי חד פעמי למקרה הצורך. את הביטוח ניתן לבטל כ – 30 יום לפני שכלי השייט מפליג בים.
ביטוח ימי לפי החוק בישראל
כל כלי שייט ממונע שאורכו מעל 24 מטרים מחוייב בביטוח. כשיש שני סוגי ביטוח ימי שונם במקרים אלו. ביטוח צד ג' שכולל ביטוח נזק בגוף ונזק ברכוש לצד שלישי, ביטוח זה כולל הוצאות בית משפט. ביטוח ימי נוסף הוא הביטוח המקיף שכולל את ביטוח צד ג' יחד עם כיסוי ביטוחי לכלי השייט והציוד הנמצא עליו.
הרחבת הביטוח בעת הצורך
ניתן להרחיב את הביטוח למקרים נוספים כמו מצבים של שביתות או מלחמות, ביטוח ספינות מהירות, ביטוח ספינות דיג וביטוח נוסעים בשכר על ספינות. כדאי להרחיב את הביטוח בהתאם לאופי כלי השייט מאחר וכך הביטוח אכן מקיף ומתאים לאופי כלי השייט.
ביטוח ימי – פניה לבית משפט המוסמך לכך
ישנו בית משפט המוסמך למקרים של ביטוח ימי. בית משפט זה נמצא בחיפה והוא בית משפט מחוזי לימאות. בית משפט זה הוקם בשנת 1937 והוא מסתמך על שני חוקים ימאיים שנקבעו על ידי האנגלים כשחוקים אלו תקפים בישראל עד היום. בית משפט זה רשאי לעסוק בנזק הנגרם כתוצאה מהובלה דרך הים והוא רשאי לקבל ערבויות מבעלי האוניות עד לסיום התביעה.
מי רשאי לעסוק בביטוח ימי?
מאחר וביטוח ימי מצריך ידע והבנה בתחום, רק סוכני ביטוח שהוכשרו לכך וחברות ביטוח שקיבלו רישיון רשאיות לעסוק בביטוח ימי. במידה ומעוניינים לבצע ביטוח ימי חשוב לבקש לראות את הרישיון ולוודא שהוא בתוקף.
ביטוח ימי מקיף בתוכו סעיפים רבים וחוקים שונים. חשוב לדעת ולהבין בדיוק את סוג כלי השייט, שימושו וצרכיו השונים. סוג הביטוח משתנה מאוד בהתאם לכך. כשביטוח היקפי מלא עולה בהתאם. ביטוח ימי הוא הרבה מעבר לביטוח רגיל לכן חשוב להקפיד ולראות שהוא נעשה דרך חברה מוכרת ועל ידי אדם בעל ניסיון.