אילו ביטוחים יבואן מקביל צריך לעשות?

יבואן מקבילבמהלך פעילותו העסקית של יבואן מקביל מצויים לא מעט סיכונים. כנגד חלק גדול מאותם הסיכונים ניתן לרכוש ביטוח וכך להקטין למינימום את הסיכוי לפשוט רגל או להפסיד סכומי כסף משמעותיים במידה והסיכון אכן יתממש.

את הביטוחים שיבואן מקביל יצטרך לשקול לרכוש ניתן לחלק לשלוש:

  1. ביטוח שמספק מענה למשך הזמן שבו הטובין המיובא נמצאים בדרך מהמוכר שבחוץ לארץ ועד לנמל היעד.
  2. ביטוח שמספק מענה כאשר הטובין כבר נמצא בארץ, במחסני היבואן וטרם נמכר ללקוח הסופי.
  3. ביטוחים נוספים, בהקשרים אחרים.

ביטוח סחורה ומחסן

לפני שניגע בביטוח הטובין בזמן שזה נמצא בדרכם לארץ בדרך האוויר או בדרך הים, נדון תחילה דווקא בביטוח שנדרש להגנה על הטובין הנמצא במחסני היבואן בארץ. הביטוחים הנדרשים לצורך כך יהיו:

  • ביטוח פריצה וגניבה – ביטוח מסוג זה נועד לכסות נזקים שנוצרו בשל כניסה בלתי מורשית למחסן, נזק למבנה המחסן וגניבה של תכולה.
  • שוד מזוין – פוליסת ביטוח כזאת מספקת כיסוי למצב שבו מתבצע שוד של המחסן ועשוי להיות גם כיסוי לפגיעה בעובדים או עוברים ושבים במהלך השוד.
  • מקרה של נזק מכוון (בזדון) – מכסה מקרה של נזק למחסן או לתכולתו, שנוצר בכוונה תחילה ולאו דווקא בהקשר של שוד או גניבה.
  • נזקי טבע, שריפה ואש – ביטוח המכסה נזקים בשל סופות ורוח, גשם וברד, ברקים, רעידות אדמה וכיוצא באלה. יש לציין שביטוח אש מגיע בדרך כלל בנפרד מנזקי טבע.

ביטוח ימי ואווירי

שלא כמו הביטוחים בהם דנו עד כה, אשר מתאימים גם לבעלי מחסנים שאינם יבואנים, ביטוח ימי או אווירי הוא ייחודי ומתאים רק מי שעוסק בייבוא. מכיוון שמרבית הטובין המיובאים מועברים בדרך הים ורק מיעוטם עוברים בדרך האוויר, מקובל לדבר על ביטוח ימי גם כאשר עוסקים בביטוחי של טובין המועברים בדרך האוויר.

ביטוח ימי ניתן לרכוש בהיקפים משתנים, על פי הצורך ועל פי העניין:

  • ביטוח מצומצם (ביטוח מסוג C) – לא כולל למשל מקרים של אובדן טובין בזמן פריקה או הטענת האוניה אך כולל כיסוי למקרה של טביעה או נזקי שריפה.
  • ביטוח מקיף יותר (מסוג B) – כולל מקרים כגון אובדן טובין בזמן פריקה או הטענת האוניה, נזק בשל חדירת מים, רעידת אדמה, שריפה או טביעה.
  • ביטוח מקיף (מסוג A) – זהו הכיסוי הנרחב ביותר ליבוא המתבצע בדרך הים או האוויר. כולל גם כיסוי לנזק הנוצר בכוונה תחילה, בלאי, נזק בשל אריזה לא נכונה וזאת במקביל לנזקים בשל טביעה, שריפה, נזקים מחדירת מים. יש אפשרות להרחיב פוליסה זאת על ידי רכישת כיסויים נוספים למשל כאלה הנובעים מנזקים של שביתה בלתי צפויה.

ביטוחים נוספים

לצד כל הביטוחים שהוזכרו לעיל, ישנם יבואנים שעבורם יש גם אפשרויות נוספות שיכולות להיות רלוונטיות. למשל:

  • ביטוח חנות – מתאים ליבואן שגם מחזיק חנות או רשת חנויות בנוסף או במקום מחסן. ניתן לבטח חנות מפני נזקים כגון שריפה, גניבה, שוד, הצפות וכדומה.
  • נזקי צד ג' – זהו כיסוי ביטוחי למקרים שבהם יינזק צד שלישי כלשהו באתר השייך ליבואן כגון חנות, מחסן, משרד וכדומה. ביטוח מסוג זה יכולה להתאים במקרה של היווצרות נזקי גוף, במקרה של מחלה, נכות ואף מוות.
  • חבות מעבידים – כאשר היבואן מעסיק עובדים מטעמו, בין אם בחנות, בין אם במחסן ובין אם בכך מקום אחר ולכל מטרה אחרת, הוא בהחל יכול לשקול רכישת ביטוח חבות מעבידים. ביטוח כזה מכסה את ההתחייבויות של המעסיק לכל נזק, חבלה או תאונה שעלולים לפגוע בעובד ולהביא למשל לתביעה בגין נזקי גוף.

תוכן עניינים
שתפו את המאמר:
כאן לשירותכם
אנו זמינים עבורכם לכל שאלה

לשאלות, שירות לקוחות או כל עניין אחר אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר:

מאמרים נוספים:

לפרטים נוספים ויעוץ מקצועי

צרו איתנו קשר כבר היום